Bedste mad i Aalborg

Hold dig sund(ere) i juletiden

Pebernødder, æbleskiver, julesmåkager, sovs, slik. Jeg elsker det hele, og jeg synes det kan være ekstra svært, at holde sig fra det i juletiden, fordi det er OVER ALT. Jeg er efterhånden kommet til et tidspunkt i mit liv, hvor jeg ikke gider, at udelukke madvarer mere. Det er trættende, irriterende og leder oftest til negative ting. Mit liv er for kort til det fis. Kød er jeg helt overbevist om, at jeg aldrig kommer til at spise igen, men det holder jeg mig fra af etiske grunde, så det er bestemt ikke en negativ ting for mig, at jeg ikke spiser det.

Efter min mening skal man ikke udelukke ting i julen. Man skal spise, hvad man har lyst til, men tænke på mængden i stedet. Her kommer nogle af mine gode råd til, hvordan du undgår, at tage en masse kilo på.

Nyd selskabet

Det er lidt som om, at alt handler om mad, og man har da før hørt om folk, der skal på sygehuset, fordi de har spist for meget. Her på det sidste har jeg læst en del om det man på engelsk kalder primary food og secondary food. Det har virkelig sat sig fast i mig, fordi det for mig let kommer til, at handle alt for meget om maden vi spiser fremfor selskabet. Primær mad er eksempelvis vores karriere, relationer og motion. Hvor det sekundære mad er den mad vi har på tallerkenen.

Jeg vil i hvert fald forsøge, at få mere fokus på primary foods, end jeg har på secondary food. Det er egentlig også det, julen efter min mening burde gå ud på.

Hvis I vil læse mere omkring primary food og secondary food, så må I endelig sige til!

Hold fast i dine rutiner

Når det er jul, mørkt og tid til ekstra meget hygge, så skipper vi nemt en træning eller to. ELLER spiser lidt ekstra mad, for det er jo jul, og vi taber det jo igen til januar. Siger vi til os selv. Jeg er dårlig til det med nytårsforsæt, læs evt HER, hvad min holdning er.

Hold fast i dine daglige rutiner. Spis en sund og nærende morgenmad, så du får en god start på dagen. Jeg har hvert fald sagt til mig selv, at hvis morgenmad og frokost er sund og hvis jeg får trænet, så skal det hele nok gå. Så er der hvert fald plads til en æbleskive eller to. Livet bliver surt, hvis vi ikke får lov til, at spise mad vi godt kan lide.

Er nr. 3 portion så vigtig for dig?

NU er det tid til et af de råd, jeg selv har allermest brug for at få styr på. Overspisning. Man propper jo maden i sig, som fik man aldrig mad igen. Jeg glemmer sgu tit, at nyde den mad, der bliver serveret. Den ryger lige ned i løgneren. Det vil jeg i år blive bedre til at nyde. Ud over det, så smager sovs jo ikke bedre af, at man får 3 portioner. Så mit råd er, at tage en portion, nyd maden, spis langsomt og fokuser på primary foods. Når den tallerken er tom, så mærk efter, om du virkelig har brug for en portion mere. Nyd en håndfuld pebernødder, nyd æbleskiverne. Intet er forbudt, men hvis man gør det med måde, så slipper man for at lave et åndssvagt nytårsforsæt, der alligevel ikke holder.


Det er længe længe siden, at der er sket noget her på min blog, men nu skulle det være.

Jeg håber, I fandt det behjælpeligt, og at I kommer igennem juletiden uden et smut forbi sygehuset!

Knus

 

Insta: sofiebuus

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bedste mad i Aalborg